I don't like Jamaica - Reisverslag uit Little Bay, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu I don't like Jamaica - Reisverslag uit Little Bay, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu

I don't like Jamaica

Door: ecs

Blijf op de hoogte en volg Erik & Christel

29 December 2013 | Jamaica, Little Bay

OH NO, ... I LOVE IT !
Op de laatste dag in Treasure Beach wilden we naar een wildlife reserve waar dolfijnen, zeeschildpadden en krokodillen zitten. Deze keer was de wegbewijzering voldoende om niet hopeloos te verdwalen. We hadden het reservaat dus redelijk snel gevonden, maar helaas ... message from the board: closed until further notice. Tja, dan houdt het dus op. Dan maar terug via Bamboo Avenue en de bergen. Mooie dorpjes en prachtige uitzichten en daarna lekker relaxen bij Viking en broer Jimbo. 's Avonds heerli jk gegeten bij Jake's, het enige soort van resort in Treasure Beach. Super voedsel en een hele mooie tent, maar veel te veel Amerikanen daar.
's Ochtends nog even op de foto met de gebroeders Genus, een ontbijtje bij Pardy's en toen op weg naar de YS Falls. We hebben al heel wat watervallen gezien hier, maar deze zijn echt schitterend. Wel erg druk omdat we er niet al 's ochtends vroeg waren. En jawel op dag 13 van deze trip, zijn we de eerste NL-er tegengekomen. En hij telt maar voor 1/2. Hij is Nederlander maar woont al jaren in Londen en is getrouwd met een Jamaicaanse. Na het bezoek aan de YS Falls door naar onze laatste uitvalsbasis: Little Bay. Wederom een aantal rondjes van de zaak gereden doordat de wegbewijzering hoogst gebrekkig is. Na 4 keer vragen dan toch Richies on the beach gevonden. Erg mooi complexje waar 4 kamers verhuurd worden en met prachtig uitzicht over Little Bay. Na een home-cooked meal van Tecia nog even een borrel in de bar waar ook daadwerkelijk lokalen komen. Geweldige avond met de plaatselijke Snoop Doggy Dog en Toby, die ons aanbood om ons de dag erna een rondleiding door het dorpje en een aantal geheime plekjes te geven. Toby is visser en mandenvlechter en natuurlijk moesten we ook even zijn handwerk komen bekijken. Na Tecia's heerlijke en veel te grote ontbijt, heeft Toby ons meegenomen naar een vleermuizengrot , naar een Mineral Spring en naar het oude huis van Bob Marley. Zowel de mineral spring als het Bob Marley huis liggen op het land van Hubert Pringle die als extra gids ook meeging. Na een hete klim naar de vleermuizengrot was een duik in de mineral spring overheerlijk. Van het oude huis van Bob is, na een aantal orkanen, weinig meer over maar de omgeving was herkenbaar doordat we de foto's van het huisje al in het Bob Marley museum hebben gezien. Na deze trip zijn we nog even bij het huis/winkeltje van Toby langs gegaan. We hebben kennis gemaakt met zijn vrouw, kinderen, hond, 2 weken oude kittens en een heel oud konijn en een paar gevlochten mandjes gekocht. Het Great Palm Nature reserve hier in de buurt stond ook op het programma, maar daarover schreef de Lonely Planet in 2011 al dat het "closed until further notice" was en dat je eerst de webiste moest checken. Voor zover we konden nagaan, is de website sinds 2006 niet meer bijgewerkt dus we hebben ons de moeite maar bespaard. In plaats daarvan zijn we door Little Bay gaan wandelen. En wederom niet lastig gevallen, niet beroofd, verkracht of vermoord. Het is een klein dorp maar met enorme verschillen tussen arm en rijk. Na een Red Stripe in de bar van Huberts tante was het alweer tijd voor de volgende maaltijd van Tecia.
Morgen neemt Trevor (a.k.a. Richie) ons met zijn bootje mee de Caribbean See op en als we geluk hebben, komen we misschien wel wat dolfijnen tegen. Daarna willen we het beroemde en beruchte 7 Mile Beach in Negril nog even zien en dan is het tijd om nog even te chillen in de hangmatten en om de koffers weer in te pakken.

Toen we de reis boekten, gingen we ervan uit dat we Jamaica maar 1 keer in ons leven zouden gaan zien, maar inmiddels hebben we het onbewust al over 'the next time'. Zoals gezegd, WE LOVE IT en we kunnen het iedereen aanraden. Maar als je het echte Jamaica wil zien, voelen en beleven, ga dan vooral niet in een all inclusive resort zitten. Het enige wat je nodig hebt voor een geweldige vakantie op dit prachtige eiland, is wat lef en stalen zenuwen tijdens het autorijden en als je dat niet hebt, kom je met routetaxi's ook een heel eind voor weinig geld. Het duurt dan alleen nog langer om te komen waar je zijn wil, maar dat geeft niet: it's Jamaica, relax mon !