Merry Christmas - Reisverslag uit Treasure Beach, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu Merry Christmas - Reisverslag uit Treasure Beach, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu

Merry Christmas

Door: ecs

Blijf op de hoogte en volg Erik & Christel

26 December 2013 | Jamaica, Treasure Beach

Gisteren hebben we de drukte van Kingston achter ons gelaten. Onderweg naar Treasure Beach was het de bedoeling om naar een natuurreservaat te gaan waar manatees (zeekoeien) en krokodillen in het wild leven. Redelijk snel kwamen we in de buurt van waar Alligator Hole zou moeten zijn. Er bleek echter geen enkel bord te staan om ons de juiste richting op te sturen. Na meerdere malen lokalen de weg te hebben gevraagd, waren we nog geen steek verder. Het liep al tegen 14.00 uur en om 18.00 uur is het hier donker. De tijd begon dus aardig te dringen want vanaf Alligator Hole is het nog zo'n 2 uur rijden naar Treasure Beach. Toen we voor de vijfde keer langs hetzelfde groepje Ganja rokende tieners kwamen, hebben we het maar opgegeven. Vlak bij Treasure Beach zijn we nog wel even bij Lover's Leap geweest. Bij deze diepe afgrond zijn lang geleden 2 slaven naar beneden gesprongen omdat hun "eigenaar" zelf het meisje wilde en had besloten om de jongen te verkopen. Ons verblijf in Treasure Beach was ook nog niet zo gemakkelijk te vinden, maar we waren er uiteindelijk net voor het donker was. Na een hartelijke ontvangst door eigenaar Viking (met Red Stripe in de ene en Ganja in de andere hand), namen wij ook maar een ijskoude Red Stripe om even bij te komen. We hadden weinig zin om nog een keer de auto in te stappen en weer te verdwalen, maar er moest nog wel iets gegeten worden. Gelukkig was daar Jimbo, een van de 7 broers van Viking. Hij bood ons Ganja, Ganja thee en een maaltijd aan. De eerste 2 hebben we vriendelijk afgewezen, maar naar een maaltijd hadden we wel oren. En een half uurtje later stond er een heerlijke groente-rijstschotel op tafel. Na het eten nog even een borrel gehaald bij een andere broer van Viking en toen maar eens op tijd naar bed.
Vanochtend zijn we door Treasure Beach gaan wandelen. Treasure Beach is de naam van een gebied dat bestaat uit 4 baaien. Viking's Rasta Retreats zit aan de 1e baai. Langs de kustlijn zijn we tot aan baai drie gelopen. Daar hebben we genoten van een brunch voordat we begonnen aan de terugweg door de diverse dorpjes. Uiteindelijk hebben we zo'n 9 kilometer gelopen. Ja, je leest het goed: te voet dwars door Jamaica en we zijn niet lastig gevallen, beroofd, verkracht of vermoord. Dit gebied is het meest relaxte gebied van Jamaica en je kunt hier zowel overdag als 's avonds met een gerust hart over straat. Na al dat gewandel, zijn we met de auto naar nog een andere baai gegaan die net niet meer bij Treasure Beach hoort. Daarna hebben we op het strand bij Viking een mooie zonsondergang gezien. Vanavond wilden we de gok wel wagen en buiten de deur gaan eten. Op aanraden van de Lonely Planet zijn we naar Billy's Bay (net buiten Treasure Beach) gereden. Bij Strikie's hebben we onze beste Jamaicaanse maaktijd tot nu toe gehad. De chef danst tijdens het koken en tovert de meest verrukkelijke gerechten tevoorschijn uit zijn kleine keukentje. Onderweg naar Strikie's kwamen we opeens in een soort van Disneyland terecht en we stapten vol verwondering uit de auto om een foto te maken. Al snel werden we door eigenaresse Olive uitgenodigd om alles van dichterbij te komen bekijken. Omdat het hier zo relaxed is, gaat ons tempo erg omlaag dus we zien morgen wel weer wat er van ons geplande programma terecht komt.