Ya Mon - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu Ya Mon - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Erik & Christel - WaarBenJij.nu

Ya Mon

Door: ecs

Blijf op de hoogte en volg Erik & Christel

23 December 2013 | Jamaica, Kingston

Na 2 nachten in Ocho Rios en 3 in Long Bay zijn we inmiddels in Kingston beland en hebben we eindelijk een enigszins fatsoenlijke wifi verbinding. We heben al veel gezien van dit prachtige land. Alle waarschuwingen dat het hier zo ontzettend gevaarlijk is, zijn echt zwaar overdreven. Natuurlijk moet je op je spullen letten, maar dat moet je (bijna) overal. De Jamaicanen zijn super vriendelijk al kijken ze eerst even de kat uit de boom. Als je door kleine dorpjes rijdt, zwaaien alle kinderen naar je met een brede glimlach op het gezicht. Wat ze hier ook erg waarderen is dat we gewoon over straat lopen en niet achter slot en grendel in een all inclusive tent blijven zitten. He white mon, respect mon! horen we regelmatig.
De natuur is gewoon betoverend. Witte zandstranden, prachtige watervallen, regenwoud. De Jamaicaanse keuken bevalt ook uitstekend en nee, we zijn niet ziek geworden omdat het hier allemaal zo vreselijk onhygienisch zou zijn. Favorieten zijn geroosterd breadfruit, sweet potatoes en bun with cheese. En voor Erik natuurlijk ook de beroemde jerk chicken en pork al is het bij sommige varianten weleens nodig gebleken om na 1 hap een hele fles Red Stripe achterover te kiepen om een brandje te blussen. De rum punch smaakt hier ook uitstekend en wordt je echt overal aangeboden. Een uurtje geleden waren we nog in een grote supermarkt in Kingston waar vrouwelijke modellen met veel te strakke jurkjes ijskoude Heineken aanboden aan iedereen die boodschappen deed. De waarschuwing om 's avonds niet meer te rijden omdat vrijwel alle Jamaicanen dan dronken of stoned of allebei zijn, nemen we dan ook wel serieus. De wegen zijn vaak erg smal en ook niet heel erg goed (veel gaten in de weg), maar we hebben op Kreta en in Zuid-Afrika wel slechter gezien.
Morgen gaan we naar het Bob Marley museum en dan zien we daarna wel voor welke andere mooie plekken we nog tijd hebben. Daarna reizen we nog verder naar Treasure Beach en Little Bay. Helaas zit tussen de enorme berg kabels die we bij ons hebben nou net niet die ene die nodig is om foto's te kunnen plaatsen ....
Ya Mon, alles Irie hier op Jamaica !
En nu is het tijd voor een Red Stripe.